Isnin, April 06, 2009

STRATEGI URUS WANG PERLU BERKESAN

PENINGKATAN kos sara hidup masa kini menuntut semua pihak memikirkan strategi terbaik bagi menguruskan kewangan masing-masing. Kenaikan kos bahan bakar, tarif utiliti dan bahan keperluan harian telah mengakibatkan penyusutan kuasa beli pengguna. Penyesuaian dan penyelarasan bajet terpaksa dibuat setiap kali berlaku perubahan pada kos sara hidup.

Bagi kebanyakan isi rumah yang berpendapatan kecil dan sederhana, keadaan ini sangat perit untuk dihadapi. Pun begitu, ikhtiar dan jalan penyelesaian masih luas terbuka sekiranya seseorang itu rajin berusaha. Tambahan lagi, Malaysia merupakan sebuah negara yang makmur di mana banyak peluang ekonomi boleh diceburi. Apa yang penting, usaha gigih dan strategi kewangan yang berkesan perlu diatur dan dilaksanakan.

Setiap individu terutamanya orang Melayu perlu bercita-cita untuk meningkatkan taraf ekonomi masing-masing. Jihad ekonomi individu merupakan permulaan kepada jihad ekonomi bangsa dan negara. Berusaha gigih sahaja tidak memadai. Beberapa strategi tadbir kewangan yang baik mesti diambil.

Strategi pertama yang perlu difikirkan ialah cara untuk meningkatkan lagi pendapatan sedia ada. Antara langkah yang boleh diambil ialah dengan membuat pekerjaan sambilan. Selagi pekerjaan sambilan ini tidak mengganggu produktiviti pekerjaan utama, tidak salah untuk seseorang itu menjalankannya.

Seterusnya, setiap peningkatan pendapatan yang diperoleh tidak wajar dibelanja habis. Perbelanjaan perlu dirancang dan matlamat tabungan mesti ditentukan serta disusun agar kehidupan masa hadapan menjadi lebih baik. Perbelanjaan hendaklah dibuat dengan berhemah. Berbelanja secara berhemah tidak bermaksud kita perlu menjadi kedekut. Kita dituntut untuk berbelanja mengikut kemampuan diri dan pada masa yang sama tidak membazir dan berlebih-lebihan.

Perbelanjaan yang dirancang dan disusun dengan baik akan membolehkan kita menabung. Sejumlah wang perlu diperuntukkan bagi tujuan kecemasan. Selain itu, tabungan juga perlu dibuat untuk memenuhi matlamat kehidupan lain seperti untuk menunaikan haji, bagi pendidikan anak, pembelian rumah, melancong dan sebagainya.

STRATEGI

Berhutang pula perlulah dielakkan meskipun dalam kehidupan moden kini, kebanyakan kita biasanya tidak dapat lari daripada berhutang. Hutang yang banyak akan menjejaskan kecairan tunai pendapatan masa hadapan. Justeru, mempunyai strategi mengawal dan melunaskan hutang dengan efektif adalah sangat penting. Mengamalkan strategi kewangan yang bebas hutang adalah matlamat kewangan yang dapat menjadikan kehidupan lebih bebas dan ceria.

Perancangan kewangan juga perlu mengambil kira soal perlindungan harta kekayaan. Perlindungan insurans adalah penting agar kekayaan dibina tidak lenyap begitu sahaja apabila musibah yang tidak dijangka berlaku.

Selain itu, strategi pelaburan juga perlu ditentukan agar taraf ekonomi terus dipertingkatkan. Setiap pelaburan yang dibuat perlu mengambil kira tahap risiko yang sedia diambil. Biasanya, semakin tinggi risiko yang diambil, semakin tinggi juga pulangan yang bakal diperoleh. Perlu diingat bahawa aktiviti pelaburan adalah bertujuan untuk meningkatkan lagi kekayaan seseorang. Disebabkan ia berisiko, apa yang lebih penting lagi ialah supaya kita tidak menjadi lebih miskin daripada keadaan sebelumnya apabila ghairah membuat pelaburan.

Semua strategi kewangan di atas perlu sentiasa dipantau agar matlamat kewangan yang digariskan akan dapat dicapai. Ke arah itu, perancangan rapi dan disiplin diri adalah sangat penting.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tips yg bagus tp susah nak d praktikan lebih2 lg bila dpt hb yg jenis xtra ordinary dermawan hehehe...tiap2 kali bila ada wang lebih mesti ada allah uji dgn org2 yg miskin @bermasaalah dtg kpd kita...redho ajalah...sbb bila kita berniat hidup utk cari keredhoan allah, allah akan dtg kan org2 miskin dan daif utk menguji kita.bila kita berniat hidup utk dpt syurga allah,allah akan uji kita dgn ujian2 keikhlasan
wallahualam.Tp bila kita susah pula bantuan allah juga xtra ordinary,hehehe...thank you allah for all the goods u gave us...amin