Isnin, April 06, 2009

TIP MENABUNG PALING PANTAS

Mungkin selama ini anda terlalu boros sehingga langsung tidak mempunyai sebarang simpanan. Baru awal bulan, gaji sudah tinggal beberapa ratus sahaja, jadi mana mungkin anda dapat menyimpan. Namun anda boleh melakukan beberapa tindakan drastik untuk menyimpan. Berikut beberapa tip mudah yang boleh anda lakukan.


1. Hapuskan penggunaan kad kredit.

Penggunaan kad kredit yang tidak terkawal akan mengurangkan tabungan secara drastik. Sebahagian besar dari kita tidak berdisiplin ketika menggunakan kad kredit dan membuang ratusan ringgit untuk membayar bunga dan pembiayaan kad kredit setiap tahun. Tanpa anda sedari, anda sebenarnya boleh bercuti dari wang bunga atau faedah yang anda bayar kepada pihak bank yang memberikan kemudahan kredit. Bukan tidak boleh menggunakan kad kredit tetapi cara yang paling efektif ialah dengan menjelaskan hutang setiap bulan. Namun anda harus berdisiplin ketika melunaskan hutang setiap bulan, tepat pada waktunya dan berbelanja melebihi had maksimum. Buatlah suatu perancangan: Tetapkan sasaran berapa yang anda bayar setiap bulan, pastikan anda turut menyimpan wang untuk tabungan dan jangan sesekali berbelanja melebihi pendapatan.


2. Berjimat belanja harian.

Ingin makan enak ala restoren dan murah. Cuba rencanakan menu makan anda sebelum pergi berbelanja setiap minggu. Masaklah sendiri makanan anda. Hadkan makan di restoren.


3. Asingkan wang kecil.

Pepatah mengatakan sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit. Anda mungkin sering meletakkan wang syiling di merata tempat tanpa memikirkan bahawa jika wang syiling itu dikumpulkan dalam satu bekas khas maka jumlahnya boleh mencecah puluhan dan ratusan ringgit. Oleh itu jangan pandang sebelah mata wang syiling anda. Tiada wang syiling, tiadalah wang ringgit.


4. Cari pendapatan tambahan.

Cari kerja sampingan untuk meningkatkan pendapatan, mungkin ada hobi anda yang ternyata dapat menghasilkan wang. Dengan cara ini anda dapat menambah jumlah tabungan anda.

5 ulasan:

Unknown berkata...

saya setuju...
tgh nak try menabung syiling yang bertabur and try buat biz gak nie..

ayip berkata...

situasi begini...mcm saya pernah main cashflow 101 ari tu...mcm mana start dengan zero menjadi hero...kadang2 kita tak perasan ruang dan peluang yg ada...tp bile dah nampak..kita akan berada dalam keadaan zone comfort...pastu cepat kuaq dari rate race...besh..besh..

ngeh3

Tanpa Nama berkata...

best la tip ni. Kadang-kadang saya tau gak, cuma disiplin yg tak ada...ngeeee.


Sebenarnya kena ada disiplin dulu la rasanya. Kalo tak...alamat hangat-hangat taik lembu plak...

izman berkata...

bab menabung ni paling susah bro...

ZulBM berkata...

Tak susah kalau tahu caranya....insyaallah