Selasa, Disember 02, 2008

SIMPAN DULU BELANJA KEMUDIAN....

Salam Pembaca Blog KEGHORLIMBONG

Alhamdullilah, kita dapat bersua lagi kali ini dan saya panjatkan kesyukuran ke hadrat Illahi kerana dengan izinnya saya dapat berkongsi idea melalui penulisan di blog ini…

Dalam saya menyampaikan ceramah dan taklimat kewangan kepada para peserta, saya dapati rata-rata kebanyakan mereka masih lagi mengamalkan pengurusan kewangan yang biasa - biasa yang dilakukan oleh ramai orang yang tidak berjaya dalam pengurusan kewangan mereka.
Ya, yang biasa-biasa dilakukan oleh ramai orang!
Dan apabila melakukan sesuatu yang menjadi kebiasaan yang dilakukan oleh orang lain, maka hasilnya pun sama dengan apa yang diperolehi oleh kebanyakan orang.
Sudah, tentu anda pun tahu kebanyakan orang di luar sana terdiri daripada mereka yang mempunyai masalah kewangan yang serius!
Kenapa anda ikut cara mereka jika anda tahu apa yang dilakukan itu tidak betul?
Saya tahu, anda sebenarnya tidak tahu apa yang anda lakukan itu sebenarnya tidak betul! Tetapi anda tiada pilihan lain lagi sebabnya anda tidak tahu bagaimana lagi caranya…
Baiklah bagi menyelesaikan isu dan permasalahan ini, biar saya berkongsi dengan anda tip ini….Simpan Dahulu Sebelum Anda Berbelanja..
Ya, anda tentu pernah dengar( jika pernah la ) saranan bayar dahulu 10% untuk diri anda bukan? Konsep yang sama!
Tetapi saya ingin tegaskan kepada anda , jika anda ingin mencapai kebebasan kewangan anda perlu patuhi saranan ini.
Tanpanya anda mungkin tidak dapat menguruskan kewangan dengan baik buat selamanya…
Mungkin ada di antara anda yang mula bertanya,
“Saya faham perlu disimpan 10%, tetapi mahu simpan di mana? “
Oh, maafkan saya, biar saya jelaskan secara terperinci di sini…

Simpanan 10% daripada pendapatan anda itu perlu disimpan dalam instrumen kewangan pelaburan jangka masa panjang yang mungkin boleh digunakan untuk persaraan anda suatu hari kelak.

Sudah tentulah tempat terbaik bagi mereka yang tiada kemahiran teknikal berkenaan pelaburan adalah melalui Unit Trust!

Ini kerana dalam jangka masa yang panjang pulangan daripada Unit Trust adalah lebih baik berbanding simpanan biasa mahu pun simpanan tetap!

Anda boleh pilih sama ada untuk memilih dana unit amanah yang diuruskan oleh kerajaan seperti ASB, ASN, ASW dan sebagainya atau memilih dana unit amanah yang diuruskan oleh pengurus swasta seperti Public Mutual..

Namun begitu, anda perlu tahu ciri dan perbezaan di antara dana yang diuruskan oleh PNB (kerajaan) dengan Public Mutual (pengurus dana swasta)…

Dana yang diuruskan PNB sebagai contoh ASB adalah dana Pendapatan manakala dana Public Ittikal yang diuruskan oleh Public Mutual pula adalah dana Pertumbuhan/Pengembangan Modal.

Apakah ciri yang membezakan keduanya lagi?



SALAM KEBEBASAN.....
artikel dr pemikirkaya.com

Tiada ulasan: