Rabu, Februari 18, 2009

Pendapatan lumayan sebagai perunding kewangan

Berkereta mewah, bergaya dan penuh keyakinan. Itulah personaliti yang ada pada seorang perunding kewangan dan saham amanah yang berjaya.Siapa yang tidak mahu semua itu, hanya usaha dan kesungguhan membuatkan seseorang itu boleh ke tahap tersebut dan memiliki kereta mewah.

Untuk menceburinya dan merasai 'jiwa' kehidupan seorang perunding kewangan, agak belum terlambat terutama bagi graduan yang baru tamat pengajian, pekerja yang diberhentikan kerja akibat pergolakan ekonomi global dan mereka yang ingin 'berperang' dalam dunia saham.

Dilaporkan, bermula pertengahan tahun lalu sehingga kini, ramai pekerja terutama dalam sektor pembuatan dibelenggu rasa bimbang hilang pekerjaan ekoran kegawatan ekonomi global yang kesannya turut dirasai Malaysia.

Apatah lagi, pada akhir Disember lalu, dilaporkan seramai 4,749 pekerja akan diberhentikan oleh 102 majikan dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini.Keadaan itu turut mengundang kebimbangan dan ketakutan di hati tentang bagaimana untuk meneruskan kehidupan tanpa pekerjaan dan pendapatan.

Begitu juga dengan graduan 20 institusi pengajian tinggi awam (IPTA), dan berpuluh-puluh lagi di IPTS (swasta). Semua lepasan IPTA dan IPTS ini akan berebut-rebut memasuki alam pekerjaan yang semakin terhad. Jadi, sesuatu perlu dilakukan.

Golongan ini harus memikirkan untuk menceburi bidang-bidang yang bukan semata-mata makan gaji di sektor swasta, syarikat multinasional atau kerajaan.Mereka kini harus beralih angin sebagai perunding kewangan dan saham amanah yang mempunyai masa depan yang cerah dan menjanjikan pendapatan yang lumayan serta sekali gus membaiki kehidupan dan ekonomi mereka.

Saham amanah ialah suatu bentuk pelaburan yang kurang risiko berbanding dengan pasaran saham biasa. Saham amanah yang dilaburkan ke pelbagai sektor pelaburan seperti pasaran saham di Bursa Malaysia, bon, sekuriti kerajaan, simpanan tetap dan lain-lain pelaburan beretika yang diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti.

Saham amanah amat baik jika dilaburkan untuk jangkamasa yang lebih panjang dari tiga tahun untuk tidak terdedah kepada risiko pasaran saham yang turun naik, sesuai untuk mereka yang ingin merancang kewangan untuk persaraan atau pendidikan tinggi anak-anak.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mcm hubby aku ler...
di VSS kan tanpa rela..

huhuhu
tapi skg nie industri yg tak kan jatuh adalah makanan dn emas
btol ker????

Tanpa Nama berkata...

alhamdulilah.....murah joki....dadi wong sugeh la...heheheheh